Over mij

Mijn foto
Mijn naam is Stefanie. Ik heb kunstacademie afgemaakt in Illustratieve vormgeving. Ik schilder en teken graag figuratief, dier en natuur en accepteer verschillende kunstopdrachten. Het maakt mij iedere keer weer gelukkig om mooie beelden te creëren. https://www.etsy.com/nl/shop/ConstCreations info{at}constcreations.com https://constcreations.com

9 juni 2015

Mijn overgrootvader met Monet

Kan het waar zijn, hangt straks het zelfportret van mijn overgrootvader op zaal met de grote impressionist? Volgens de dame van het museum die ik opbelde wel, en staart hij straks in vaste opstelling naar Monet’s 'Voorzaan en Westerhem':
© Monet, Zaans Museum, niet ongevraagd kopiëren of publiceren

Daar zou hij vast van genieten, ook al was hij nog maar twee jaar oud toen Claude dit schilderde. De aanwinst van ongeveer 1,2 miljoen euro wordt pas na restauratie dit najaar getoond, en dan kan ik zien of overgrootvader mocht blijven… (inmiddels vernomen dat hij wel degelijk op zaal hangt met Monet!).
Het Zaans Museum heeft het onmogelijke mogelijk gemaakt en dit originele Zaanse Monetschilderij gekocht. Monet schilderde het werk toen hij in 1871 in Zaandam was. Hij was er voor vier maanden. In totaal heeft Monet 25 werken in Zaandam geschilderd. Het Zaans Museum is nu één van de drie Nederlandse musea met een Zaanse Monet in de collectie. In dit museum zijn ook werken van mijn overgrootvader, waarvan één zelfportret, permanent op zaal.

© Gemeentearchief Zaanstad, Jan Kruyver, niet ongevraagd kopiëren of publiceren
Ik ben een achterkleindochter van de getalenteerde molenschilder uit de Zaanstreek, Dhr. Jan Kruyver (Koog aan de Zaan, 1869-1950).  Hier staat hij op de foto met mijn overgrootmoeder, mijn oma en haar zussen met aanhang en enkele notabelen, te midden van zijn tentoonstelling.


© Bezit familie album, Jan Kruyver, niet ongevraagd kopiëren of publiceren
Niet veel nakomelingen schilderden, in zijn voetsporen bij mijn weten. Eén van zijn dochters was 'artisitiek', een kleindochter deed een jaar kunstacademie en ik, (de achterkleindochter dus) haalde op de kunstacademie een Bachelor Illustratieve Vormgeving. Uit Beeldbank-NH Jan Kruyver hieronder bij zijn geëxposeerde werken:


Koog aan de Zaan. Johannes (Jan) Kruijver, Koog aan de
Zaan geboren Koog aan de Zaan, 30 januari 1869- overleden Zaandam
1950. Hij was een zoon van Gerbrand Kruijver en een kleinzoon van
Jan Kruijver, molenmaker. Beeldend kunstenaar, schilder,
aquarellist en tekenaar. Jan Kruijver was huisschilder van beroep
en voerde als zodanig een bedrijf in compagnonschap. In de
Zaanstreek werd hij vooral bekend door zijn schilderijen van
oud-Zaandam, die een grote topografische nauwkeurigheid vertonen.
De
© Jan Kruyver, Beeldbank NH, niet ongevraagd kopiëren of publiceren
Gelukkig hebben wij in de familie nog werken van hem, want het meeste gaf hij weg. Hij maakte zoveel in het atelier achterin het woonhuis, dat het niet meer paste in zijn werkplaats, en hij ging er ook niet zakelijk vanuit winstperspectief mee om. Volgens mijn oma, zijn jongste dochter Agaath, was hij een goedige, lieve man.

© Jan Kruyver, Gemeente Zaandam, niet ongevraagd kopiëren of publiceren

De Gemeente Zaandam bezit veel van zijn tekeningen in het archief, zoals bovenstaande schets van een Houten pandje, verzameling Kruyver. Ik heb vier schetsboekjes van hem en vier schilderijen. Mijn ouders hebben ook tekeningen, schilderijen, aquarellen en schetsboeken.

© Bezit familie album, Jan Kruyver, niet 
ongevraagd kopiëren of publiceren

Hieronder wat informatie over hem:
Geboren 30-01-1869. Sterfplaats Zaandam (Zaanstad). Plaats van werkzaamheid Zaandam (Zaanstad). Kwalificaties beeldend kunstenaar, schilder, aquarellist, (historisch) tekenaar. Onderwerpen stadsgezicht, architectuur (genre), landschap (als genre). Zoals onderstaand 'Zicht vanaf het water op de molens De Grauwe Eend, De Krab en De Koning van Pruisen', door Jan Kruijver, circa 1900.

© Jan Kruyver, Zaans Museum, niet ongevraagd kopiëren of publiceren

Hij was een zoon van Gerbrand Kruijver en een kleinzoon van Jan Kruijver, molenmaker. Jan Kruijver was huisschilder van beroep en voerde als zodanig een bedrijf in compagnonschap. In de Zaanstreek werd hij vooral bekend door zijn schilderijen van oud-Zaandam, die een grote topografische nauwkeurigheid vertonen. De "Kruijvertjes" met voorstellingen van verdwenen gebouwen zijn inmiddels zeer gezocht. Kruijver schreef en illustreerde het boekje "De pelmolens in het Oostzijderveld" (Koog aan de Zaan 1925). Er is een straat in Zaandam naar hem genoemd, de J. Kruijverstraat, zijn naam werd vaak met een lange ij geschreven i.p.v. met een y, zoals hij zelf wel zijn schilderijen signeerde.

© ConstCreations 2009, niet ongevraagd kopiëren of publiceren

Ik schilderde zijn Zaanse houten huis & atelier voor wijlen mijn oma's 90e verjaardag in 2009. Hierboven zie je dat zij het schilderij overhandigd kreeg. Het heeft nog een paar jaar bij haar stoel gestaan, zodat zij er nog naar kon kijken. Het  is ook in de portfolio op mijn website te zien, maar hierbij nog even de tussen fases. Aan dit schilderij in acrylverf ben ik begonnen op zondag 23 november 2008 in opdracht van mijn moeder als verrassing voor haar moeder.

© Bezit familie album, Agatha Kruyver,  
niet ongevraagd kopiëren of publiceren

Ik begon te werken vanaf deze oude foto van het ouderlijk huis aan de Bloemgracht, het huis van Jan Kruyver, en bovenin zie je het raam van de slaapkamer waar mijn oma nog een brandend matras uit gegooid heeft. Er was een brandbom in de tweede wereldoorlog op gevallen.

© ConstCreations 2009, niet ongevraagd kopiëren of publiceren
Ik had in die tijd zelf totaal geen zin in schilderen, maar omdat ik het had toegezegd ben ik toch begonnen met de acrylverf onderschildering (zie twee fasen boven en onder).

© ConstCreations 2009, niet ongevraagd kopiëren of publiceren
Eenmaal bezig merkte ik dat de opdracht hielp om (kort, maar toch) uit mijn 'creative block' te komen, waar ik al jaren mee worstelde. Ik heb er nog maandag en dinsdag aan doorgewerkt en eigenlijk was het toen al af, en hoefde ik enkel de dagen erna nog wat finishing touches aan te brengen. De lijst had ik al gekocht.

© ConstCreations 2009-2017, niet ongevraagd kopiëren of publiceren

Inmiddels (toevoeging enkele jaren later: december 2017) is er ook een digitaal dubbelzijdig gedrukte kleuren postkaart verschenen van dit huisje uit Zaandam. In verband met de komende solo expositie met werken van mijn overgrootvader in het Zaans molenmuseum (eind mei 2018) heb ik besloten deze kaarten te laten afdrukken. Kaart plus envelop is te koop op Etsy.

U bent van harte welkom om mijn Etsy shop te bezoeken en rond te kijken bij mijn overige artikelen.

© ConstCreations 2009-2017, niet ongevraagd kopiëren of publiceren

Het zijn leuke kaarten geworden om te sturen naar iemand die gaat verhuizen. Of iemand die van Zaanse geschiedenis houdt. Maar ze zijn even goed passend voor iemand's verbouwing, housewarming, bij het vieren van een succesvol verkocht of juist nieuw gekocht huis, of bij een emigratie.

Het verhaal achter deze kaart:
Deze kaart is een reproductie van het schilderijtje dat ik oorspronkelijk in opdracht gemaakt heb voor mijn oma, omdat zij veel goede herinneringen aan haar ouderlijk huis had. Het originele schilderij is uitgevoerd in acrylverf, en stelt het ouderlijk huis van mijn grootmoeder in Zaandam voor. Mijn overgrootvader, een gepassioneerd molenschilder, werkte in zijn atelier achterin dit huis. Volgens mijn oma schilderde hij daar vele panelen. Dit familiehuis stond destijds aan de Bloemgracht in Zaandam. Helaas bestaat het allang niet meer. Er is in Zaandam wel een J. Kruijverstraat vernoemd naar mijn oma's vader, de kunstschilder die zelf altijd zijn schilderijen signeerde met 'Kruyver' met Griekse Y. maar daar staan niet de traditionele Zaanse houten huizen zoals mijn grootmoeder zich nog kon herinneren. In verband met de komende solo expositie met werken van mijn overgrootvader in het Zaans molenmuseum (eind mei 2018) heb ik besloten deze kaarten te laten afdrukken. Voor zijn schilderwerk kunt u dus binnenkort naar:

Zaansche Molen - Molenmuseum
Museumlaan 18
1541 LP Koog aan de Zaan

De man die onderzoek deed naar het oeuvre van mijn overgrootvader en mee helpt met de tentoonstelling en catalogus is Dhr Ron Couwenhoven, hij heeft bij Kruijver-familieleden waaronder bij ons, huisbezoeken afgelegd om in kaart te brengen wat er allemaal aan kunst bewaard is gebleven van Jan Kruijver. Hij schrijft ook het boek: 'Verdwenen Zaanstreek - De erfenis van Jan Kruijver'. Wat zou mijn oma trots op haar vader geweest zijn... Het werk van mijn overgrootvader heeft bij lange na niet de waarde van een 'Monet', maar zijn tekeningen, schilderijen en geschriften worden wel steeds meer gewaardeerd en dus wordt hij erkend om wat hij heeft nagelaten.

Geen opmerkingen: