Over mij

Mijn foto
Mijn naam is Stefanie. Ik heb kunstacademie afgemaakt in Illustratieve vormgeving. Ik schilder en teken graag figuratief, dier en natuur en accepteer verschillende kunstopdrachten. Het maakt mij iedere keer weer gelukkig om mooie beelden te creëren. https://www.etsy.com/nl/shop/ConstCreations info{at}constcreations.com https://constcreations.com

6 juni 2015

Le Salon - Workshop Tekenen door Suzan Schuttelaar

In museum Gouda deed ik mee aan een Workshop Tekenen door Suzan Schuttelaar.

Tot mijn geluk gaf de winnares van de Salon in 2012, portretkunstenares Suzan Schuttelaar, op zaterdag 6 juni deze tekenworkshop met thema: Oren, Ogen, Neuzen en Monden. Voor mij was dat een verdieping op het modeltekenen.

Op tv had ik haar werk al gezien, in 'Sterren op het Doek'. Haar winnende portret vond ik goed, dus ik zou zeker wat kunnen opsteken van Suzan (hieronder links). Bovendien was zij ook studente geweest aan de Koninklijke, dus wellicht hadden we ooit van dezelfde docenten les gehad.

© ConstCreations 2015 niet ongevraagd kopiëren of publiceren



Ik had een tablet meegenomen en potloden, krijt, houtskool en schetspapier. De vorige keer dat ik museum Gouda bezocht, had ik het creatief-educatief atelier al gezien, waar kinderen knutselen, maar deze workshop was speciaal voor volwassenen, in een mooi zaaltje met diffuus licht.

Er stonden in een kring ongv. 10 ezels opgesteld, en anders dan bij modeltekenen, moest hier iedereen naar de muur draaien: er was namelijk geen model. Dat kon ook niet verwacht worden, want de workshop werd gratis aangeboden. Mijn 'buurvrouw' (hierboven) en ik zouden elkaars modellen zijn.
© ConstCreations 2015 niet ongevraagd kopiëren of publiceren
De opdracht was van elkaar foto's te nemen met mobiel of tablet, en een oor, oog, neus of mond te tekenen. Ondertussen stuurde Suzan daar waar nodig de deelnemers een beetje bij. Ik zie dat op de laatste workshops die ik gedaan heb steeds vaker, cursisten nemen overal hun smartphone of tablet mee naartoe, het zijn ook superhandige hulpmiddelen.

© ConstCreations 2015 niet ongevraagd kopiëren of publiceren

Er liepen twee cameramannen rond die een documentaire van Suzans werk en leven als kunstenares maakten en haar al maanden volgden. Zodoende werden de schetsende deelnemers (ik ook) gefilmd, wat het op zich best spannend maakte. Het bleek inderdaad dat Suzan ook les gehad had van o.a. Joseph Cals en Rien Bout. Hoewel ik die middag niet toekwam aan oren en monden, was het overige resultaat best OK.

Geen opmerkingen: